Om een leerproces optimaal te bevorderen, bieden leerdoelen richting voor het bereiken van het beoogde eindresultaat. Bij het stellen van ontwikkelingsdoelen is het belangrijk dat ze zowel acceptabel als realistisch zijn. Daarnaast moeten leeftijdsspecifieke kenmerken van (jeugd)spelers worden overwogen. Hierdoor worden de doelen van (jeugd)spelers haalbaar en kunnen er stapsgewijs vooruitgang worden geboekt in het leerproces. De leeftijdscategorie heeft daarmee een grote invloed op het stellen van leerdoelen.
Bij het aanleren van 'het overspelen' moeten (jeugd)spelers verschillende voetbalhandelingen uitvoeren, zoals het zoeken naar een afspeelmogelijkheid, passen en de bal aannemen. De cognitieve (hersen)ontwikkeling van (jeugd)spelers tot ongeveer negen jaar is voornamelijk gericht op individuele handelingen. Kinderen van ongeveer zeven jaar spelen vaak naast elkaar in plaats van met elkaar, zelfs als ze met Lego aan één tafel zitten. Oudere kinderen hebben daarentegen al meer ontwikkeling doorgemaakt en zijn meer geneigd tot samenwerken. Kinderen van ongeveer tien jaar zullen bijvoorbeeld samen een Lego-bouwwerk maken.
Daarom zijn de leerdoelen voor de leeftijdscategorie tot en met negen jaar voornamelijk gericht op individuele handelingen. Dit betekent dat het leren dribbelen en tegelijkertijd overzicht houden in deze leeftijdscategorie passende individuele leerdoelen zijn. In het leerproces wordt de (jeugd)speler voorbereid om op het juiste moment een vervolgstap te zetten naar het uiteindelijke doel, namelijk 'het leren overspelen'. Door als individu goed overzicht te hebben, worden afspeelmogelijkheden zichtbaar.
Op latere leeftijd zal de dezelfde (jeugd)speler leren samenwerken met deze zichtbare mogelijkheden. Hierdoor krijgt het leerproces voortdurend een stapsgewijze ontwikkeling die is gekoppeld aan de cognitieve (hersen)ontwikkeling van (jeugd)spelers, met als uiteindelijk doel het behalen van het gewenste resultaat.
Tijdens de workshop worden de volgende onderwerpen behandeld:
- Verschillende cognitieve (hersen)ontwikkelingen van (jeugd)spelers (en hoe deze te herkennen)
- Invloed van cognitieve (hersen)ontwikkelingen op het leerproces van (jeugd)spelers
- Toepasbaarheid van verschillende cognitieve (hersen)ontwikkelingen
- Ontwikkeling en toepassing van passende leerdoelen in het leerproces
- Tips en trucs
Na de workshop leer je:
- Welke leerdoelen passen bij de cognitieve (hersen)ontwikkeling van (jeugd)spelers
- Hoe leerdoelen passend gemaakt kunnen worden
Door de workshop zal de (jeugd)speler:
- Merken dat ontwikkelpunten in het eigen leerproces (beter) haalbaar zijn
- Sneller vooruitgang boeken in het eigen leerproces
Locatie 't Trefpunt Weerselo
Tijd 19:30
Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 24 mei bij fitenvitaal@dinkelland.nl of fitenvitaal@tubbergen.nl!
Deze website gebruikt cookies om onze website te laten werken, om u gepersonaliseerde content te tonen. Hieronder vindt u meer informatie over hoe wij cookies gebruiken.
Deze cookies zijn nodig voor essentiƫle functies zoals beveiligingsnetwerkbeheer en toegankelijkheid. Standaard cookies kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verzamelen informatie zoals hoeveel gebruikers onze site gebruiken of welke pagina's populair zijn, om ons te helpen de gebruikerservaring te verbeteren. Als u deze cookies uitschakelt, betekent dit dat we geen informatie kunnen verzamelen om uw ervaring te verbeteren.